Nu är det dags för 6-timmars arbetsdag i Strömsund

MOTION om att starta upp försök med 6-timmars arbetsdag.

Runt om i landet startas nu upp försök med förkortad arbetstid främst inom vård och omsorgsverksamheter. Den kommun som senast infört förkortad arbetstid är, såvitt vi vet, Sundsvalls kommun där socialsekreterarna erbjuds 6-timmars arbetsdag med full lön. Bakgrunden till Sundsvalls beslut är den höga omsättningen bland socialsekreterare och rekryteringssvårigheterna av utbildade socionomer. Det mest uppmärksammade försöket är dock det man driver och också förlängt 2016 ut är Svartedalens äldreboende i Göteborgs kommun där 70 offentliganställda har förkortad arbetstid. Det försöket följs dessutom mycket seriöst av forskarvärlden (följeforskaren Bengt Lorentzon) och den delrapport som lämnats pekar på en rad positiva effekter som lägre sjukskrivningstal, bättre arbetsmiljö men framförallt bättre kvalitet i vården! Även inom privata sektorn finns exempel på införd 6-timmars arbetsdag där Brath i Örnsköldsvik nog är det mest kända.

Vi menar att vi en nära framtid måste komma till en arbetstidsnorm där 8-timmarsdagen byts mot 6-timmarsdagar. År 1919 infördes 8-timmarsdagen och har sedan dess setts som norm för den dagliga arbetstiden. År 1971 togs lördagen bort så det är alltså 45 år sedan vår senaste reform av arbetsvillkoren och därför hög tid att forma en ny arbetstidsnorm. Det vill vi alltså göra med att inledningsvis börja med ett avgränsat försök inom förslagsvis delar av sociala verksamheten i vår kommun. Socialnämnden tillsammans med berörda fackliga organisationer bör kunna utse lämpliga områden för införande av 6-timmars arbetsdag.

Vänsterpartiet föreslår därför kommunfullmäktige besluta

att uppdra till Socialnämnden att, tillsammans med berörda fackliga organisationer, utse verksamheter där 6-timmars arbetsdag prövas.