Detta vill Vänsterpartiet genomföra i Strömsund

Vänsterpartiet Strömsund

Klimatet

Miljö och klimat är viktiga frågor. Kommunens nya planförslag på översiktsplan håller inte måttet, vi kräver att den uppdateras för att tydligt visa hur kommunen tar sitt ansvar för Sveriges 16 miljömål,inte minst vad gäller de akuta klimatförändringarna och förlusten av livsmiljöer till följd av det intensiva skogsbruket.

Skolan

Vi kräver att inga nedläggningar av skolor görs någonstans i kommunen. Strömsund måste satsa mer på att stöd ges tidigt till de barn som behöver det, redan när barnen är i förskoleåldern.

Service i alla tätorter

Vi vill att Strömsund inrättar servicekontor på samtliga tätorter i kommunen.. Biblioteken ska hålla lördagsöppet. Det är viktigt med en samlingsplats för kulturen. Politiken måste återta ansvaret över alla de småorter som lämnats bakom i spåren av globaliseringen och kapitalismens rationaliseringar och effektiviseringar.

Tidigare fanns på flera håll polis och servicekontor. Vi vill bygga ut servicen inte lägga ner.

Sjukvården

Sjukvården ska vara jämlik, jämställd och finnas för alla, därför vill vi satsa på välfärden och förmå fler att utbilda sig till undersköterskor och att höja lönerna.

Kortare arbetstid

Vi vill att arbetsdagen skall bli kortare utan att lönen minskar, då orkar vi mer och arbetsmiljön förbättras. På så sätt kan vi få fler att jobba inom välfärden. Låt oss på försök på något äldreboende införa en förkortad arbetsdag och göra en ordentlig utvärdering för att se om ex sjukskrivningar minskar och om fler söker sig till verksamheten.

Förskolan

På våra förskolor måste vi sänka antalet barn per avdelning till 15 barn på 3 pedagoger. Som det är idag så har personalen en alltför stor arbetsbelastning. Det kan i förlängningen innebära att barnen får en sämre start i skolan och kan ge framtida misslyckanden. Det blir även svårt att hålla bra kvalitet på förskolorna när dåliga arbetsvillkor leder till hög personalomsättning.

Vänsterpartiet Strömsund – med välfärden och planeten i fokus