Debattartikel om skolorna i Strömsund

Vänsterpartiet: vi kräver en ordentlig utredning innan beslut tas om skolornas framtid i Strömsunds kommun

I september presenterades en skolutredning som ger förslag på besparingsåtgärder för att kapa kostnader i Strömsunds kommuns skolor och förskolor genom att förändra skolstrukturen. Inför stora beslut som påverkar så många barn, familjer och personal måste man ha ordentligt på fötterna innan några beslut tas. Vänsterpartiet menar att förvaltning och nämnd inte har det då utredningen saknar väsentliga bedömningar och analyser. Vi saknar framförallt riskbedömningar och konsekvensanalyser över hur elevernas och personalens arbetsmiljö i skolor och förskolor skulle påverkas samt barnkonskvensanalyser.  Dessa bedömningar och analyser behövs för att leva upp till arbetsmiljölagen, barnkonventionen samt det ansvar kommunfullmäktige delegerat barn- kultur- och utbildningsnämnden att beakta de anställdas arbetsmiljö när beslut fattas som har verksamhetsorganisatoriska konsekvenser.

Utredningen föreslår så stora klasser som 25 elever i förslaget om att flytta högstadierna i Hoting och Backe till Vattudalsskolan, och detta utan att mer personal tillsätts. Detta riskerar arbetsmiljön för lärare och elever – något som redan idag är ett problem på Vattudalsskolan. Att inte göra en konsekvensanalys av samtliga förslag i utredningen innan beslut tas vore oansvarigt. Vidare har Vattudalsskolan högst andel i obehöriga till gymnasiet i kommunen och lärare vittnar om en redan tung arbetsbörda, så både ur ett barnrättsperspektiv och ett arbetsrättsperspektiv är det anmärkningsvärt att utredningen inte presenterar förslag för hur situationen på Vattudalsskolan ska hanteras för att klara den ökade elevmängden samtidigt som utbildningens kvalitet och likvärdighet ska öka så att fler elever går vidare till gymnasiet efter nian.  Fackförbundet  Sveriges Lärare pekar på tydliga

risker med stora klasser (länka https://www.vilarare.se/nyheter/arbetsmiljo/for-stora–klasser-leder-till-farlig–arbetsmiljo/ ). Dock verkar förvaltningen sakna insikter i detta dilemma, man påstod istället på dialogmötet i Strömsund 19/10 att det är upp till de enskilda lärarna och rektorerna vilken kvalitet det blir på undervisningen, oavsett om klasser har 18 eller 25 elever. Detta sätt att trycka ner ansvaret i organisationen, till dem som är på golvet och saknar beslutande makt över de förutsättningar som ges, har tyvärr blivit allt för vanligt i Sverige idag och det är väldigt oroande. Det är ju de ledande tjänstemännen och politikerna som har det högsta ansvaret att ge rätt förutsättningar för att våra anställda i skola och förskola ska kunna göra sina jobb på ett bra sätt.

Vänsterpartiet efterlyser även fler förslag vad gäller förskolornas organisation. För att höja kvaliteten, arbetsmiljön och likvärdigheten i förskolan behöver förskolan små barngrupper med trygga vuxna som stannar kvar och trivs i sina jobb. Den personalomsättning vi ser i förskola idag är något helt annat. Under 2022 valde 6 förskollärare att säga upp sig i kommunens förskolor. I utredningen föreslås flera av lokalerna där förskolorna finns idag att rivas eller säljas, för att klumpa ihop flera förskolor till en jätteförskola. Vi undrar varför det inte verkar finnas någon dialog med professionen här? Varför inte undersöka hur personalen i förskola själva skulle vilja jobba och vilka åtgärder de anser krävs för arbetsmiljön och kvaliteten?

På det hela anser Vänsterpartiet att utredningen ger på tok för klent underlag för de stora och omfattande beslut det rör sig om. Vill man, som man skriver i utredningen, öka likvärdigheten och förbättra studieresultat krävs en grundligare analys av problemen innan man ger sig på åtgärder. I den analysen behöver man ta vara på den stora kunskap lärare, fritidspedagoger, barnskötare och förskolärare besitter om de elever och de skolor och förskolor utredningen handlar om. Varför inte skicka förslagen på remiss till de skolor och förskolor förslagen rör och låta samtliga personal få komma med problembeskrivningar, synpunkter och förslag? Det vore ett steg i rätt riktning i att göra en ordentlig konsekvensanalys och en nödvändighet för att ha en bra grund att stå på inför beslut

/Kristina